Jak się hamuje ?

Hamowanie i kontrola prędkości na mountainboardzie jest najbardziej istotnym elementem nauki, która decyduje o naszym bezpieczeństwie. Jest kilka metod zatrzymywania się jak i panowania nad prędkością podczas jazdy:

  • POWERSLIDE –  Najczęściej stosowana metoda hamowania, jak sama nazwa wskazuje „mocny slajd”. To energiczne i zdecydowane wprowadzenie deski w skręt oraz ślizg, przez odpowiednie ustawienie naszego ciała. Najczęściej stosuje sie Powerslide Backside – czyli tyłem do stoku z obniżeniem pozycji i złapaniem się za deck.

Film prezentuje naukę powerslidów na szutrowej drodze.

  • HAMULEC – wszystkie firmy produkujące mountainboardy posiadają w ofercie hamulce, które pomagają, szczególnie podczas nauki, wyczuć deskę. Hamulce dają możliwość kontroli prędkości, aż do całkowitego zatrzymania. Manetkę hamulca trzymamy w jednej ręce.
    Hamulce to dobra opcja w miejscach gdzie mamy do dyspozycji długie wielokilometrowe trasy, szlaki górskie do rekreacyjnej jazdy i zbędnego angażowania siły w hamowanie, np. podczas wędrówek po górach.UWAGA: Hamulce klockowe typu V-Brake, często nie są tak efektywne jak hamulce hydrauliczne, szczególnie jeśli są źle ustawione.

  • SKRĘTY DOSTOKOWE  – hamowanie poprzez gwałtowny skręt i wjazd pod górę terenu w jakim się znajdujemy. Metoda ta jednak możliwa jest do wykonania na szerszych stokach/trasach. Film prezentuje skręt dostokowy backside ze złapaniem się dwoma rękami za deck.

  • HAMOWANIE TERENEM – czyli poprzez wykorzystywanie terenu w jakim jeździmy np wysokiej trawie, liściach, piasku, gdzie po wjechaniu, poprzez tarcie powoduje zmniejszenie prędkości naszej deski.

Metody wytracania prędkości podczas jazdy:

    • CARVING  - jazda na mocno skrętnej desce, dostosowujemy prędkość przez zacieśnianie skrętów – szybkie przenoszenie punktu ciężkości ciała z jednej strony na drugą. Metoda ta pozwala na utrzymywanie stałej prędkości, wymaga jednak dobrej kontroli nad deską.
    • STAND SLIDING/SCRUBING– wprowadzanie deski w slajd w pozycji stojącej w celu wytracenia prędkości jak i całkowitego zatrzymania jak to jest w przypadku powerslidu. Slajdowanie w pozycji podwyższonej wymaga jednak większego doświadczenia i umiejętności panowania nad deską, jednak jest esencją mountainboardu zjazdowego.